Bilindustrien er globalt en af de mest konjunkturfølsomme brancher. Når råvarepriser, handelspolitik og produktionsomkostninger ændrer sig, mærkes det øjeblikkeligt på bundlinjen.
Nu melder en af verdens største bilproducenter, japanske Nissan, om alvorlige konsekvenser.
Virksomheden må skære dramatisk i medarbejderstaben for at imødegå et massivt økonomisk underskud.
Ifølge Reuters og det japanske medie NHK skal koncernen skære 15 procent af arbejdsstyrken globalt.
Store besparelser i hele koncernen
Det skriver Ekstra Bladet, efter at Nissan mandag oplyste, at de planlagte fyringer stiger fra 10.000 til 20.000 ansatte verden over.
Baggrunden for den drastiske beslutning er blandt andet et ventet underskud på mellem 31 og 34 milliarder kroner.
Beskeden om det massive underskud blev meldt ud sidste måned.
-
-
Trump-told skaber ekstra pres
Ligesom flere andre store bilproducenter har Nissan kæmpet med følgerne af den toldpolitik, som USA’s præsident Donald Trump har varslet.
USA har indført toldsatser på op til 25 procent på import af biler samt told på centrale bildele som motorer, transmissioner, drivlinjedele og elektriske komponenter.
Toldbarriererne har presset omkostningerne op og gjort det vanskeligere at fastholde produktionen på et konkurrencedygtigt niveau.
Bilindustrien står foran store udfordringer
Nissans krise afspejler de globale udfordringer, bilindustrien står overfor, hvor handelsusikkerhed, øgede produktionsomkostninger og skærpet konkurrence på elbilmarkedet skaber et vanskeligt forretningsklima.
Virksomheden har endnu ikke meldt ud, hvilke fabrikker eller lande der konkret vil blive ramt af de nye fyringsrunder.