Torsdag d. 12. juni styrtede et Air India-fly af typen Boeing 787 Dreamliner ned kort efter afgang og kostede 241 mennesker livet. Ulykken ramte både flybranchen og Boeing-aktien, som straks faldt 5%. Selvom 787 generelt betragtes som et sikkert fly, kommer hændelsen i forlængelse af flere års kritik af Boeings kvalitetskontrol, særligt omkring 737 MAX-serien.
Samtidig har aktien svært ved at vinde investorernes tillid. Med en aktiekurs omkring 205 dollars kunne man tro, at Boeing var et godt køb. Men et nærmere kig på selskabets økonomiske nøgletal fortæller en anden historie.
-
-
Svage regnskaber og røde tal
Selskabets indtjening og cash flow er negativt:
- Overskud før renter (EBIT): -10 mia. dollars
- Cash flow fra drift: -10 mia. dollars
- Nettoresultat: -12 mia. dollars
Det betyder, at Boeing arbejder med negative marginer på op til 16%, i skarp kontrast til f.eks. S&P 500’s gennemsnit på +11,6%.
Gæld og finansiel styrke
På papiret ser Boeings balance udmærket ud:
- Gæld: 54 mia. dollars
- Kontanter og ækvivalenter: 24 mia. dollars
- Markedsværdi: 154 mia. dollars
Men gældsgraden (gæld ift. værdi) er høj: 32,9%, hvilket er langt over S&P-gennemsnittet. Det betyder, at virksomheden er sårbar over for rentestigninger og nye nedture.
-
-
Og hvordan performer aktien i krisetider?
Ikke godt.
- Under COVID-19 faldt aktien over 72%.
- I inflationskrisen i 2022 tabte den 57%, mens markedet "kun" faldt 25%.
- Og selv i finanskrisen i 2008 var faldet på 72%.
I flere tilfælde har aktien ikke engang nået sit tidligere niveau igen.
Er Boeing-aktien et godt køb nu?
Selskabet kæmper med dårlig indtjening, høj gæld og stor usikkerhed omkring produktionen. Selvom aktien kan virke “billig” ift. omsætning (P/S på 2,3 vs. 3,0 for S&P), afspejler det ikke de reelle risici.
Hvis Boeing formår at løse problemerne med deres MAX-fly og skrue markant op for leverancerne, kan aktien få et comeback. Men lige nu ser det mere ud som en risikabel investering end en mulighed for gevinst.
Se kilden til indholdet her.