Fra 2027 bliver det dyrere at rejse med kollektiv transport i København.
En ny aftale mellem regeringen og Københavns Kommune skal sikre finansieringen af den kommende metrolinje M5, som blandt andet skal betjene Lynetteholm – det store byudviklingsprojekt i Øresund.
-
-
Prisen stiger – særligt til lufthavnen
Aftalen betyder, at en rejse med bus, tog eller metro til Københavns Lufthavn bliver 20 kroner dyrere for mange passagerer fra 2027. Pendlerkort er dog undtaget.
Senere – fra 2036 – hæves billetprisen i hele metrosystemet med én krone.
Det skriver DR.
"Det her er et enormt skridt i forhold til at løfte den kollektive transport i København," udtaler overborgmester Lars Weiss (S), som støtter aftalen.
Men ikke alle er begejstrede.
Kritik: Københavnerne betaler for meget
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) kalder det "elendig politik" og kritiserer, at helt almindelige københavnere nu skal betale mere for en infrastruktur, politikerne ellers gerne vil have flere til at bruge.
Også Konservative kalder finansieringen urimelig.
"Når der skal investeres i København, så er det københavnerne selv, der skal betale," siger Jakob Næsager (K), der henviser til store jyske projekter betalt af staten.
Staten lægger ud – men regningen sendes retur
Finansminister Nicolai Wammen (S) understreger, at staten godt nok lægger ud, men at Københavns Kommune selv står for langt størstedelen af udgifterne gennem salg af byggegrunde og prisstigninger.
"Det her vil give et stort løft af infrastrukturen i København," siger Wammen.
Om prisen er for høj, bliver nu et spørgsmål om politisk prioritering – og om borgerne accepterer, at en tur med metroen skal koste mere for at muliggøre byens næste store udviklingsspring.