Det digitale landskab gør hverdagen nemmere – men det gør det også lettere for svindlere at slå til.
Særligt kunder hos store danske selskaber er populære mål for fupnumre, og lige nu er det YouSee, der er ramt af en ny svindelbølge.
Sådan lyder det i en aktuel advarsel via appen Mit digitale selvforsvar.
Falske mails i omløb
Teleselskabet advarer om, at svindlere i øjeblikket sender mails, som udgiver sig for at komme fra YouSee. Det skriver Nyheder24.
I mailen hævdes det, at der er “problemer med dine faktureringsoplysninger”, og modtageren opfordres til at klikke på et link og “opdatere sine oplysninger”.
Det må du ikke gøre.
YouSee understreger, at det er falsk og opfordrer alle kunder til at slette mailen uden at trykke på noget.
-
-
Sådan undgår du at blive snydt
Svindelmails er ikke noget nyt, men de bliver hele tiden mere sofistikerede – og derfor er det vigtigt at være ekstra opmærksom.
Her er YouSees tre vigtigste råd:
- Vær kritisk over for afsender og emnefelt. Hvis noget virker for officielt eller for truende, så vær ekstra forsigtig.
- Klik aldrig på links i mails eller sms’er, der beder om personlige oplysninger. Gå altid direkte ind via den officielle hjemmeside eller app.
- Slet beskeden og anmeld den evt. i din sikkerhedsapp.
Hold øje med din indbakke
Svindlerne er dygtige til at få beskeder til at ligne officielle henvendelser fra MobilePay, banker, myndigheder og teleselskaber.
Derfor er det afgørende, at man altid dobbelttjekker – især hvis man bliver bedt om at logge ind eller opdatere kontooplysninger.
Er du i tvivl, så kontakt altid selskabet direkte – og husk: Et klik kan koste dig dyrt.