Mens Tesla snakker, kører Waymo bare derudad

Teslas drømme om fuld selvkørende biler halter bagefter, mens konkurrenten Waymo allerede har tusindvis af robotbiler på gaden.

Tesla har længe profileret sig som frontløber inden for selvkørende teknologi, men virkeligheden ser anderledes ud. Selskabets FSD-software (Full Self-Driving) kan godt nok hjælpe med at skifte bane og parkere bilen, men det kræver stadig førerens opmærksomhed og har endnu ikke gjort det store aftryk på Teslas bundlinje.

I mellemtiden har Googles søsterselskab Waymo stillet sig solidt i overhalingsbanen og ruller dagligt ud med hundredtusindvis af ægte selvkørende ture, helt uden menneskelig overvågning.



Tesla tjener penge på FSD – men ikke nok

Teslas FSD koster enten 8.000 dollars som engangsbetaling eller 99 dollars om måneden. Efter prisnedsættelser og nye abonnementer vurderes det, at omkring 460.000 kunder bruger FSD ved udgangen af 2025. Det svarer til en årlig omsætning på cirka 3,8 milliarder kroner – ikke småpenge, men heller ikke imponerende sammenlignet med Teslas samlede indtjening.

FSD er ellers en vigtig brik i Teslas fremtidsstrategi, især fordi bilsalget er ramt af hård konkurrence og lavere efterspørgsel.

Waymo har allerede fuld autonomi

Mens Elon Musk fortsat lover “snart kommer det”, har Waymo allerede leveret. Virksomheden har over 250.000 betalte, selvkørende ture om ugen i Phoenix, San Francisco og Los Angeles. Det er en enorm stigning fra 10.000 ture for bare to år siden og helt uden fører i bilen.

Kunderne virker tilfredse. Ifølge analyser foretrækker passagerer Waymo frem for Uber og Lyft, og sikkerheden er også bedre: Waymo rapporterede sidste år 78% færre ulykker med personskade sammenlignet med menneskelige chauffører.



Tesla har dog et trumfkort

Waymos teknologi kræver avancerede sensorer som lidar og radar, der gør bilerne dyre og komplekse. Tesla har valgt en simplere vej: De bruger kun kameraer og AI til at opfatte verden, hvilket gør løsningen billigere og lettere at rulle ud i stor skala.

Der kører allerede over 5 millioner Teslas på vejene. Hvis softwaren bliver god nok, kan Tesla pludselig aktivere FSD til millioner af biler med ét tryk og det kan ændre regnestykket hurtigt.

Se kilden til indholdet her.