Ny tendens i supermarkederne: Det er bekymrende

Ny tendens i supermarkederne er bekymrende.

Du har måske selv stået i køen og hørt det.

Eller endnu værre – været vidne til en ekspedient, der bliver kaldt “kælling”, “snotunge” eller “dum”.

Det er ikke enkeltstående episoder. Det er hverdag.

En ny undersøgelse foretaget af Wilke for HK Handel viser, at 83 procent af de butiksansatte har været udsat for nedladende eller grim tale fra kunder inden for det seneste år.

Det er en stigning fra 80 procent i 2022, og udviklingen vækker dyb bekymring.

“Det slider enormt meget på medarbejderne”

"Det bekymrer mig meget, at detailbranchen fortsat har så stort et problem med ubehagelig kundeadfærd," siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

Hun understreger, at mange medarbejdere føler sig fornærmet, nedgjort og udmattet, og at tonen flere steder er så rå, at det truer arbejdsmiljøet i branchen.



Forsøg på at ændre tonen har ikke virket

HK Handel har tidligere lanceret kampagner sammen med store butikskæder for at opfordre til en bedre kundeadfærd.

Men indsatsen har ikke været nok.

"Der er desværre fortsat en rådden kundekultur mange steder," siger Mette Høgh og efterlyser ledelsesmæssigt ansvar og nye tiltag.

Kursus i psykisk arbejdsmiljø er næste skridt

Fagforeningen foreslår blandt andet, at alle butikschefer og ledere kommer på kursus i psykisk arbejdsmiljø, så de bedre kan støtte medarbejdere, der møder ubehagelige kunder.

For når tonen bliver hård ved kassen, kan det få alvorlige konsekvenser – ikke kun for arbejdsglæden, men også for fastholdelsen af personale i en branche, der i forvejen er presset.

Læs mere hos Nyheder24.

Artiklens Tags: