Tesla (NASDAQ: TSLA) befinder sig i øjeblikket i noget nær et perfekt stormvejr. Salget faldt 13,5% i andet kvartal 2025, ovenpå et lignende fald i første kvartal. Samtidig dykkede overskuddet med hele 70% i Q1. Elon Musks politiske udmeldinger og offentlige opgør med USA’s præsident har ikke ligefrem hjulpet. Det tidligere håb om reguleringsmæssig medvind fra Trumps administration er forsvundet, og kinesiske elbiler gør det svært for Tesla at fastholde sin position – især internationalt.
Og mens Tesla stadig taler om robotaxier, så kører Waymo allerede over en million betalte, førerløse ture om måneden i amerikanske storbyer. Waymo ligner i stigende grad en teknologisk frontløber på selvkørende transport. Så hvorfor er Tesla stadig vurderet til næsten 7.000 milliarder kroner – mere end de næste 10 bilproducenter tilsammen?
-
-
Tallene giver ikke umiddelbart mening
Hvis man alene ser på Teslas bilforretning, forventes indtjeningen i 2026 at lande på omkring 2,90 dollars pr. aktie. Giver man det en høj værdiansættelse på 30x (meget højere end Toyota, Ford og GM), når man stadig kun en aktiekurs omkring 100 dollars – svarende til en markedsværdi på ca. 300 milliarder dollars.
Så hvor kommer de resterende 700 milliarder fra?
Investorerne satser på AI og robotter.
FSD og robotaxi-potentialet
Waymos biler koster op mod 1,3 millioner kroner at producere – Teslas Model 3 og Model Y starter under 350.000 kroner og har allerede al FSD-hardware installeret. Tesla har millioner af biler på vejene og overvejer en dedikeret robotaxi til under 200.000 kroner.
Hvis markedet for autonome taxier når op på tidligere estimerede 750 milliarder dollars, kan Teslas masseproduktion og software være nøglen til at dominere.
-
-
Optimus-robotten
Tesla arbejder desuden på Optimus, en humanoid robot til brug i hjem, fabrikker og logistik. Målet? At producere millioner til under 140.000 kroner stykket inden 2030. Hvis det lykkes, kan robotter blive Teslas næste store produktkategori – med potentiale til at overgå bilerne.
Tesla har allerede et forspring på fabriksgulvet: Deres produktion er stærkt automatiseret, Gigapress-teknologi minimerer svejsning og samling, og virksomheden kontrollerer store dele af værdikæden. Denne vertikale integration gør det muligt at skalere hurtigt.
Men virkeligheden halter efter
- Salget svigter
- Cybertruck skuffer
- Waymo er foran på førerløse biler
- Kina spiser markedsandele
- Elon Musk skaber overskrifter, men ikke nødvendigvis ro
Alligevel tror markedet på, at Tesla vil dominere den næste teknologibølge – ikke bare som bilproducent, men som AI- og robotgigant.
Musk-effekten
Selvom Elon Musk har skabt røre politisk, ser han nu ud til at vende tilbage med fuldt fokus på Tesla. Hans evne til at løfte nye projekter – fra rumfart til biler – og samle enorme ressourcer og talenter, skaber stadig tillid blandt investorer.
Se kilden til indholdet her.