Tesla er i problemer og det værste er først på vej

Salget dykker, aktien styrtdykker, og Elon Musk får massiv kritik. Men Tesla står over for endnu større udfordringer i 2025.

Salget falder i alle nøglemarkeder

Tesla har mistet grebet i nogle af sine vigtigste markeder. I Californien, hvor elbilproducenten længe har domineret, faldt salget i januar med 31%. I Europa ser det endnu værre ud, her dykkede salget med 43% i årets første to måneder. I Kina, Teslas mest profitable marked, faldt salget med 29% frem til februar.

Samtidig er aktien faldet med 34% siden nytår, og Elon Musk møder voksende kritik for både sin ledelse og sit engagement i andre projekter, herunder politik og DOGE-eksperimenter.



Kinesiske mærker overhaler hurtigt

Konkurrencen fra Kina er ved at udkonkurrere Tesla. BYD, som tidligere blev set som en opkomling, solgte i 2024 for første gang mere end Tesla og har nu billigere, hurtigere og bedre modeller. Deres biler koster under halvdelen af en Tesla Model Y, og de har netop lanceret en batteriløsning, der kan oplade på fem minutter.

Derudover tilbyder BYD nu selvkørende teknologi som standard, noget Tesla stadig tager ekstra for. Det giver kinesiske elbiler et teknologisk og økonomisk forspring.

Elon Musk satser på robotter og kunstig intelligens

Musk forsøger at repositionere Tesla som en AI- og robotvirksomhed. Han mener, at fremtidens vækst skal komme fra humanoide robotter og selvkørende taxier. Men her er konkurrenterne også foran, både Alphabet (Waymo) og kinesiske techvirksomheder som DeepSeek udvikler mere avancerede løsninger.

Teslas humanoide robot, Optimus, har endnu ikke imponeret og står svagt i forhold til f.eks. Boston Dynamics’ og Hondas ældre robotter.



Investorer mister troen

Markedet reagerer. Analytikere som JP Morgan har nedjusteret forventningerne og vurderer, at Tesla vil levere færre biler i år end sidste år. Samtidig viser nye tal, at Tesla er den bilproducent i premiumklassen, der har mistet mest kundeloyalitet det seneste år.

Se kilden til indholdet her.